Gå til hoved-indhold
Store både
F361 Iver Huitfeldt i dok på Fayard-værftet i Munkebo. Foto: FMI

12 danske værfter skal fremover vedligeholde Søværnets skibe

En syvårig aftale mellem Forsvaret og en række danske værfter skal fjerne de lange udbudsprocesser. I stedet skal miniudbud mellem de 12 værfter på dagsordenen.

 

Af Sara Sulkjær Hansen |

Ikke mindre end 12 danske værfter har underskrevet en aftale med en syvårig rammeaftale med Forsvaret.

En aftale, der indeholder i alt 28 mindre delaftaler mellem den danske forsvarsmyndigheder og de 12 værfter, der fremover skal vedligeholde Søværnets skibe.

En lettere proces

Med rammeaftalen reduceres mængden af store, længerevarende udbudsprocesser, som i stedet erstattes af miniudbud mellem de 12 værfter, der har skrevet under på delaftalerne.

Det betyder en forenkling af de processer, der er forbundet med at sende skibe på værft, hvilket i sidste ende er med til at sikre, at alle Søværnets skibe vedligeholdes, så snart det er nødvendigt samt en større gennemskuelighed for værfterne, som skal byde ind på de kommende opgaver.

Det skriver Forsvarsministeriet i en pressemeddelelse.

Det er derudover en fordel, at aftalerne underskrives med danske værfter, så arbejdet med at vedligeholde danske krigsskibe fastholdes i Danmark.

Skal sikre skibenes arbejdsduelighed

Delaftalerne blev fra Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) underskrevet af generalløjtnant Kim Jesper Jørgensen, chef for FMI:

 - Jeg ser frem til det samarbejde med værfterne, som disse nye aftaler vil danne baggrund for. Vi har haft god nytte af de tidligere aftaler fra 2017, og ser frem til at kunne arbejde videre på samme måde.

- Delaftalerne og miniudbuddene, der vil følge, er med til at sikre, at vores skibe fortsat er i stand til at løse sine opgaver, understreger chefen i en pressemeddelelse.

De 12 udvalgte værfter

De nye aftaler, der er trådt i kraft i januar 2024, løber i syv år og er indgået med følgende værfter:

- Assens Skibsværft
- Skibsværft Petersen & Sørensen
- Hirtshals Yard
- Faaborg Værft
- Jobi Værft
- Søby Værft
- Fayard
- Orskov Yard
- Hvide Sande Shipyard
- Grenaa Skibsværft
- Brdr. Petersen Gilleleje
- Karstensens Skibsværft

Projekt startede i 2015

Idéen med at samle flere aftaler i én rammeaftale startede allerede i 2015. Her igangsatte FMI et udbud af kategoriprogrammer, der skulle være med til samle ensartede opgaver i puljer. Formålet var at mindske mængden af udbudsprocesser, der skulle gennemføres.

Et af de mange kategoriprogrammer var at samle skibsvedligeholdelsen for alle forsvarets skibe.

Derfor blev programmet kaldet P SKIB etableret, og i 2017 blev der underskrevet en syvårig rammaftale med 10 danske værfter, der på lige vis med den netop underskrevne aftale skulle sikre smidighed og hastighed i udbudsprocesserne.

Projektet viste sig at være fuld af succes med mere end 100 gennemførte miniudbud i den forløbne periode.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader