Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Den norske avis VG beretter, at bjærgningen af fartøjet vil komme til at koste omkring 70 millioner norske kroner.

Norsk krigsskib til 3,1 mia. kr. troede 250 meter tankskib var fastland

Fregatten, der nu er sunket, forvekslede lysene på det maltesiske tankskibs dæk med lysene i skibsterminalen. Besætningen troede skibet var en del af fastlandets havn. Se unik 3D-video af kollision.

Af Troels Lykke |

Den 8. november kolliderende det norske krigsskib på vej hjem fra en NATO-øvelse med et tankskib fra Malta i Hjeltefjorden i Hordaland tæt på den norske by Bergen.

Ulykken skete omkring klokken fire om natten, og det var derfor bælgmørkt, skriver dr.dk i en længere artikel.

Havarikommisionen rapport peger på flere hændelser, som skete inden kollisionen, som kan være årsag til ulykken.

Derudover peger rapporten også på, at fregatten, der havde 145 mand om bord, muligvis har fejl i konstruktionen.

Forvekslede lys

Den norske fregat forvekslede lysene på det maltesiske tankskibs dæk med lysene i skibsterminalen. Besætningen troede altså, at skibet var en del af fastlandets havn.

Rapporten konkluderer, at det på afstand ville have været vanskeligt at se forskel på lysene fra tankskibet og lysene fra terminalen.

Rapporten svarer dog ikke på, hvorfor fregatten satte kurs direkte mod lysene, uanset om de troede, det var et andet skib eller "et stationært objekt".

Tankskib kunne ikke se norsk fregat

Det maltesiske tankskib kunne ikke se den norske fregat på deres radar, før det var for sent.

Grunden til dette var, at KNM Helge Ingstads automatiske informationssystem (AIS) var sat til "receiver modus", som betyder, at de kun modtog signaler, og ikke udsendte egne id-data, skriver dr.dk.

Kilde. dr.dk

Der er fjernet 150.000 liter diesel fra den sunkne fregat. Foto: Kystverket,NCA / Forsvaret.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader