Gå til hoved-indhold
Båden har et bredere forskib, hvilket giver øget stabilitet, men også mere plads i forkahytten. Den konstruktion kræver at båden ikke bliver for tung, hvis båden stadig skal have hurtige sejlegenskaber. Foto: Bertel KolthofKort Nyt
Båden har et bredere forskib, hvilket giver øget stabilitet, men også mere plads i forkahytten. Den konstruktion kræver at båden ikke bliver for tung, hvis båden stadig skal have hurtige sejlegenskaber. Foto: Bertel Kolthof

Årets turbåd: Jeanneau Sun Odyssey 440 med intelligent cockpit og skrogfacon

Vinder af European Yacht of the Year i turklassen blev Sun Odyssey 440, der har en masse nytænkning. Båden har et bredere forskib, hvilket giver øget stabilitet og mere plads i forkahytten.

Af Troels Lykke |

Igen en fransk vinder i European Yacht of the Year 2018, det kan man læse i det  nye Båd, der er en sammenlægning af BådNyt og Bådmagasinet.

Undertegnet forlader nu juryen, da BådNyt er lukket og istedet træder Morten Brandt ind i juryen for Båd. Morten har tidligere været redaktør på BådNyt og har siddet syv år i juryen. 

Men her er min tekst, du også kan læse i Båd på gaden, hvor alle vindere beskrives.

Denne Jeanneau Sun Odyssey 440 har fulgt den franske trend, hvor bådene bliver bredere og bredere foran, hvilket ifølge deres designere, giver mere bæring i skroget, samtidig giver det naturligvis mere plads.

Den trend forventer vi også brede sig til andre bådtyper i fremtiden. De franske designere har i mange år boltret sig med det design på Mini 6,5 metere, Open 40 og 60 og det er nu ved at ramme turbåde-markedet. Båden er på 42 fod, men har plads som var den på 50 fod.

Mest innovativ

Salonen er dog ikke prioriteret særlig stor, men der er stadig rigelig plads til en familie på fire. Båden er helt klart den mest innovative båd i denne kategori. Det der slår mest i øjnene er walk arond cockpit.

Du kan gå ind i cockpittet, du behøver ikke at kravle over cockpitbænkene, nej, du går blot ind i cockpittet.

Den detalje forventer vi i juryen at andre værfter vil kopiere i fremtiden. Båden har i øvrigt også et godt udsyn for rorsmandens position.

Cockpitbænke kan omdannes til solsenge på 10 sekunder

Cockpitbænkene kan samtidig gøres dobbelt så brede, når de bliver slået helt ud i borde på den 14 fods brede båd, der var velsejlende.

Jeanneau har altid gået op i at deres både sejler godt og stabilt, måske ikke med verdens hurtigste fart, men båden er ikke kedelig at sejle, slet ikke.

Vægten er nemlig relativ lav i forhold til sejlareal og bådens skrogfacon. Det franske værft har for alvor tænkt ud af boksen med med denne Jeanneau Sun Odyssey 440.

Pris for en standardbåd, leveret i Danmark, inklusiv transport, bundmaling, søsætning og rigning lyder på 1,89 mio. kroner inklusive 25 % moms. Båden forhandles af www.tempobaadsalg.dki Ishøj.

Nominerede familietursejlere

Jeanneau Sun Odyssey 440

Beneteau Oceanis 51.1

Hanse 548

Båden har et bredere forskib, hvilket giver øget stabilitet, men også mere plads i forkahytten. Den konstruktion kræver at båden ikke bliver for tung, hvis båden stadig skal have hurtige sejlegenskaber. Foto: Troels Lykke

Minbaad.dk er i dag i Cannes og teste storesøsteren Sun Oddyssey 490 og lillesøsteren 319. Foto: Troels Lykke

Motor
content-loader
content-loader
content-loader