Gå til hoved-indhold
Bermuda-raceren tæt på. Barunas teakklædte dæk og mahogni-plankerne på spanterne skal udskiftes på den 22 meter lange lystyacht konstrueret og sejlet i 1938 af verdenskendte Olin J. Sephens fra Sparkman & Stephens. Arbejdet er igang på værftet i Flensborg og projektet fuldendes i Holland i 2018. Foto: Søren Stidsholt NielsenUdstyr
Bermuda-raceren tæt på. Barunas teakklædte dæk og mahogni-plankerne på spanterne skal udskiftes på den 22 meter lange lystyacht. Arbejdet er igang på værftet i Flensborg og projektet fuldendes i Holland i 2018. Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Fyns Amts Avis, Søsiden

Mesteren selv: - Den er en af mine smukkeste

Bermuda-raceren fra den klassiske sejlsports guldalder er kommet fra USAs vestkyst for at få den helt store tur i Flensborg.

 

 

 

 

 

 

Af Søren Stidsholt Nielsen, Fyns Amts Avis, Søsiden |

Vi kalder den Bermuda-raceren, fortæller Oliver Berking på rundturen i sit værfts store hal. Bermuda-raceren hedder Baruna of 1938. Med sine 72 fod er den lidt større end en 12 Meter.

Den 80 år gamle yacht har fået sit tilnavn fordi den to gange har vundet en af verdens hårdeste distance-sejladser, Newport-Bermuda.

Det er sådan cirka fire gange Fyn rundt sejlet i et oceanisk farvand med bl. a. rev som udfordring. Navigatør om bord i 1938 var den verdenskendte konstruktør Olin J. Stephens. Den yawl-byggede Baruna nåede målstregen hele otte timer før hovedfeltet. Ti år senere vandt den igen.

- Denne yacht er en af mine smukkeste, har konstruktøren sagt.

Baruna var bygget til eksklusiv chartersejlads fra Californiens kyst. I mange år har den haft base i verdens største lystbådehavn, Marina del Rey ved Los Angeles. Nu er den gået ud af charter - 22.000 kr pr. dag! - og er købt til eget brug af en 48-årig klassiker-entusiast, barnebarn fra et amerikansk velhaver-dynasti.

Da køberen tog sin beslutning om en renovering, blev Baruna som dækslast på et fragtskib i august sejlet fra havnen i det sydlige Californien til Zeebrügge i Belgien. For motor og med konstant kørende lænsepumper og med minimalt mandskab om bord lykkedes det at sejle Baruna på egen køl til Flensborg Fjord på to døgn.

- Vi tager det som en stor cadeau til det håndværk, vi laver her, at det bliver bemærket og valgt helt i Californien, siger Oliver Berking.

Værftets udfordring er at genopbygge dæk og skrog. Den opgave skulle give arbejde til nogle af de 13 ansatte flere måneder ind i 2018.

Baruna-projektet ledes af den hollandske designer André Hoek. Renoveringens eksklusivitet understreges også af, at arbejdet følges af en af yacht-fotografiets store navne, Koren "Kos" Evans, London. I sort/hvid.

Når Robbe & Berking har afsluttet det ydre, skal Baruna til Holland for aptering og færdiggørelse.

- Det hele sigter på, at den sejler igen i slutningen af 2018, fortæller Oliver Berking.

Bermuda-raceren Baruna of 1938, da den ankom til værftet i Flensborg. Foto: Kos Pictures Source

Baruna, som den så ud før renoveringen. Den fornemme yacht chartret ud fra Californien for 22.000 dkr i døgnet. Foto: Robbe & Berking 

Barunas køl frigjort af skroget. En af yachtsports-fotografiets stjerner, Koren Evans fra Kos Pictures tager ofte turen fra London til Flensborg for at fotodække den eksklusive renovering i sort/hvide-billeder. Koren Evans er også fotografen, der bliver tilkaldt, når sofistikerede mandemærker som Aston Martin og Rolex skal have noget fotograferet. Foto: Kos Pictures Source

Motor
content-loader
content-loader
content-loader