Gå til hoved-indhold
Distancen Danmark Rundt Singlehand er på 646 sømil.Kapsejlads
Distancen Danmark Rundt Singlehand er på 646 sømil.

Danmark Rundt Singlehand er en realitet – 646 sømil alene

Danmarks hårdeste kapsejlads er nu en realitet. Den 1. juli starter de deltagende både fra en havn i Øresund. Arrangører er Skandinavisk Singlehandsejler-Forening og KDY.

Af katrine bertelsen |

Erik Venøbo åbnede i 2015 ballet med at sejle Danmark Rundt singlehand. Til Silverrudder i september faldt Jan Møller og Erik Venøbo i snak over en øl i Svendborg, og ideen om at lave en organiseret solosejlads – Danmark Rundt Singlehand blev født. Inspireret af Erik Venøbo’s banebrydende sejlads udfordrer vi nu andre solosejlere til at deltage i sejladsen.

”I mine år som sejler har jeg altid søgt at udfordre mig selv. Denne sejlads er den ultimative udfordring, og det er en hård sejlads. Der var da et par gange, hvor jeg overvejede om jeg skulle spille golf i stedet.” siger Erik Venøbo, der som den første gennemførte sejladsen i efteråret 2015, hvor vejret viste sig fra sin dårligste side.

Det var Kongelig Dansk Yachtclub (KDY), der havde mod til at lægge ryg til sejladsen i 2015. Nu lægger KDY i 2016 igen navn til en udfordrende og nyskabende singlehandkapsejlads. Mads Ehrhardt fra KDY bliver stævneleder, suppleret af KDY’s direktør Dan Ibsen.

Fra Skandinavisk Singlehandsejler-Forening (SSF) er det singlehandsejlerne Jan Møller og Erik Venøbo, og journalist Katrine Bertelsen, der er med i sejladsledelsen.

”På trods af, at jeg har sejlet 50.000 sømil alene på de store have, er jeg stadig udfordret af sejlads tæt på land. Eriks initiativ med at sejle Danmark rundt alene, er med til at bryde nyt vand, og stimulere den udvikling indenfor solosejlads, der allerede er i gang,” fortæller Jan Møller, der har sejlet jorden rundt alene non-stop.

Vigtige datoer

Kapsejladsen starter den 1. juli 2016, og kører over seks etaper med individuel start, otte timer efter målgang ved hvert pitstop. Starthavnen ligger endnu ikke fast, da der er mange større kølbådsstævner på Øresund i den periode, men det bliver en havn i den midterste del af Øresund.

Ruten ligger derimod fast:

1. Etape:         Øresund - Skagen     138 nm
2. Etape:         Skagen – Bønnerup 71 nm
3. Etape:         Bønnerup – Assens   101 nm
4. Etape:         Assens – Gedser        92 nm
5. Etape:         Gedser – Nexø           118 nm
6. Etape:         Nexø – Øresund        126 nm
I alt:                                               646 nm

 

Som en del af det nye format, vil der være et planlægningsmøde d. 12. marts, hvor både skipper og shore-crew deltager, og hvor især godt sømandsskab er i højsædet.

Adgangskrav

Da sejladsen stiller store krav til sejlerne, har initiativtagerne besluttet, at det kun er inviterede sejlere, der kan deltage.

Mads Ehrhardt fra KDY siger: ”For KDY er det vigtigt at sikkerheden er i højsædet. Det vil være noget vi har stort fokus på, og vi har nogle tiltag vi kan gøre brug af i sejladsen, hvis det bliver nødvendigt. At vi laver det til en invitations-sejlads gør også at vi har lidt mere kontrol over hvem der deltager, og at de har færdigheder og mestrer godt sømandskab som denne sejlads kræver.”

Som noget helt nyt skal sejlerne derudover kunne stille med et shore-crew, som er skipperens repræsentant på land. Shore-crew skal støtte skipperen med vejr- og navigationsinformation igennem sejladsen.

”Jeg har været shore-crew for Erik i nogle år, og det stiller ikke bare krav til præcise vejrudsigter, men også en lydhørhed overfor, hvornår skipper har fået nok, og måske bør søge havn. Ofte er man skippers eneste kontakt når ulvetimen banker på. Det er hårdt at være på så mange timer ad gangen, men det er både lærerigt, spændende og sjovt,” siger Katrine Bertelsen

Kapsejladsen inddeles i tre bådklasser efter DH-tidskorrektions-koefficient TCC:

Small:             TCC 1,030 – 1,139
Medium:         TCC 1,140 – 1,279
Large:             TCC 1,280 – 1,400

Vil du være med?

Vil du være med, kan du gå ind på facebookgruppen ”Singlehandsejler” og sende en besked til en af initiativtagerne.

Føler du dig rustet til den ultimative udfordring, kan du læse Notice of Race og finde ansøgningsskemaet samme sted. Her kan du også se, hvilke krav der stilles til dig og din båd.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader