Gå til hoved-indhold
Kunden har gemt hver en stump træ, han har skruet ud af båden for at sikre, den bliver så original som muligt. Foto: Vejle BådværftKort Nyt
Kunden har gemt hver en stump træ, han har skruet ud af båden for at sikre, den bliver så original som muligt. Foto: Vejle Bådværft

Polar 20 fra 1960 renoveres på Vejle Bådværft

For et år siden blev Vejle Bådværft kaldt ud på en opgave. En ældre speedbåd, ”Polar 20” fra 1960. Der er 3 til 4 stk. tilbage af bådtypen på kloden.

Af Troels Lykke |

Polar 20 stod i en hal på landet. Opgaven lød på at vende båden på hovedet, så den kunne blive sprøjtelakeret.

- Vi må sige, at båden godt nok så træt ud, men kunden er en yderst behagelig mand med et smittende engagement. Vi var i tvivl om, at han var klar over projektets omfang. Vi talte om det, og det viste sig, at han havde været igang med en del glasfiber- arbejde, på indvendig side af båden, forklarer Claus Hulegaard fra Vejle Bådværft.

Vejle Bådværft fik derefter lavet et tilbud på lak-arbejdet og desuden på isætning af langremme og dæksbjælker. Kunden takkede og accepterede og de aftalte at gå i gang til efteråret.

Krakkeleret bund

- Det gik fint med at vende båden, men ak, bunden var fuldstændig krakeleret og vi vurderede, at der skulle lægges glasfiber over hele bunden. Et stort arbejde, da det skal spartles og slibes helt jævnt og glat, før maler- arbejdet. Der var imidlertid ikke tvivl i kundens sind, havde bunden brug for glasfiber, skulle den ha´ glasfiber. Vi fik arbejdet udført og herefter lignede den et nyt tomt glasfiberskrog, fortæller Claus Hulegaard til minbaad.dk.

Kunden har gemt hver en stump træ, han har skruet ud af båden for at sikre, den bliver så original som muligt. Samtidig minder konstruktionen meget om Dragen, som Vejle Bådværft har en del kendskab til.

Båden har gennemgående massivt skandæk i mahogni og teak på playwood.

- Her er vi nu, i fuld gang og det er mere spændende end nogensinde, siger Claus Hulegaard.

 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader