motorbaadsnyt.dk
05/24/18

Ved 23,3 knob planer Merry Fisher 1095 fornuftigt, og støjniveauet er tilpas lavt. Det er det også op til 32 knob, især når salonens skydeluger lukkes til. Fotos: Troels Lykke

Test af Merry Fisher 1095: Mere plads med påhængsmotorer

Vi har været i Cannes og teste den nye rummelige Merry Fisher 1095, der sejlede 37,6 knob, hvilket overraskede Jeanneau, der har bygget båden primært til familiesejlads.

Test | 19-04-2018 12:52 | Af  Troels Lykke

Serien kommer ud af ånden om en praktisk fiskerbåd, der kan overleve i hårdt vejr, og hvor du kan gå rundt på dækket. Men det er nu primært en familiebåd i dag.

Den nye Merry Fisher 1095 lægger sig op af den øvrige serie af Jeanneaus cruisere  605, 695, 795 og 895.

Den er designet som en turbåd hvor bo-komfort er i højsædet. Det gør den til en ideel familiebåd, der giver nye luksuriøse muligheder for den pladskrævende familie.

Nogen vil måske endda se båden som en oplagt delebåd, så to familier kan bruge denne yacht på skift, hvilket da også giver mening, da den med en udstyrspakke og 2 x 300 hk Yamaha-motorer koster 1.588.000 kroner.

Båden er da også 34 fod og har masser af plads.

Smart med udenbordsmotorer

Samtidig udnytter Merry Fisher 1095 den nye verden indenfor udenbordsmotorer fuldt ud.

Hvor det førhen så umuligt ud at sejle med udenbordsmotorer på en båd over 10 meter, er skroget på Merry Fisher 1095 designet til denne form for fremdrift.

Til det formål havde vi 2 x 300 hk Yamaha-påhængsmotorer på. Og det gik stærkt, når der blev lukket op for den næsten 34 fods båd.

Topfarten var på 37,6 knob, det prøvede vi i ganske kort tid på dovne bølger ud for for Cannes her i foråret.

Det skal siges, at det også er kostbart. For med den fart sluger de to motorer 205 liter i timen, mens omdrejningerne er på 6000. Med den maksimale fart vil båden have en rækkevidde på 146,73 sømil på en tank, der er på 2 x 400 liter benzin.

Sænker man farten til en mere rolig cruisingfart på 23,3 knob med 4000 omdrejninger, falder benzinforbruget til 93,8 liter for de to kæmpe motorer, og her er rækkevidden oppe på 198,29 sømil.

Sejler man i det hele taget i et roligt tempo med 6,4 knob, bruger motorerne kun 16 liter i timen, og du kan sejle 320 sømil på en tank.

Bådens elektriske rat gik let, og båden var helt tryg at sejle, også i kraftige sving. De dovne bølger vi mødte klarede Merry Fisher 1095 fint. Bølgerne blev skubbet ud til siderne, og båden 'slog' sig ikke og larmede voldsomt.

Men man skal dog vide, at båden mest er beregnet til familiesejlads med cruisingfart. Vil man en sportsbåd, skal man finde en anden type, men kedelig at sejle, det er Merry Fischer 1095 ikke på nogen måde. 

Sænket, bredt sidedæk

Den franske båd har fået sænket sidedæk, hvilket gør det lettere at gå ud på dækket, man skal ikke et trin op. I styrbord side er sidedækket gjort bredere, og det er også i den side, at der er en dør, man kan gå fra borde i, uden at skulle løfte benene.

I det hele taget er dæk, kahyt og sidedæk i ét niveau, noget der er en klar fordel.

Det sænkede sidedæk gør det samtidig sikrere at færdes ombord, hvilket en familie med børn især sætter pris på.

Den danske importør Preben Hansen fra Yamaha Motor Scandinavia i Odense, der repræsenterer 60 forhandlere i Scandinavien og Grønland, forklarer om tanker bag Merry Fisher 1095:

- Vi har tilstræbt, at når du går ombord på de store badeplatforme, så går du i samme niveau ind i cockpittet, som er i samme niveau som salonen. Det er lækkert, og giver følelsen af en stor sammenhængende enhed. 

Yamaha ser på bilverdenen

Preben Hansen forklarer videre:

- Stil og klasse er fundamentet for alle gode brands. Se blot de dyre biler, som konstant efterlignes af de mindre dyre biler. Men salget af nye luksusbiler er stigende og eftertragtet. Det er ikke kun brand, men især nytænkning, som sælger. Design kan man altid tale om, man finder ikke mange, som syntes, at Jenneau 1095 er flot og eksklusiv. At den er spækket med mange nye detaljer er herligt.

Man sidder blødt og med god fodstøtte. Bemærk også døren til styrbord, der kan åbnes, hvilket er smart ved især havnemanøvre.

Plads til høje danskere

Om trivsel, siger Preben Hansen videre til motorbaadsnyt.dk:

- Trivsel om bord er kombineret med nye detaljer. At køjerne reelt er til store skandinaver, ser man ikke med det samme, men det er det, som går igen. Jeanneau henter inspiration i kabinebåde, fra os i Nordeuropa. Cirkulation, et lidt akademisk ord, men yderst rammende. For her kommer man nemt rundt i båden, ved pantry, salon, ud og ind af døre, med mere plads. 

Om designeren siger han:

- Designeren bag båden er Vincent Piel, ung dynamisk herre. Han sendte mails til Danmark, Norge og Sverige og bad os udfylde et spørgeskema og en ”wish list”. Resultatet er en fransk båd, bygget til Skandinavien. Dæk op på bordet i salonen til fire, og du vil opleve, at der er både hovedhøjde og plads til hofter og knæ. Pantryet, hvor finder man så meget bord areal, man kan arbejde ud fra, og alligevel kan andre nemt komme forbi en. Det er den cirkulation, en franskmand vægter, og dét har værdi.

Konklusion

Båden var populær blandt de 70 journalister i Cannes i år. For med Jeanneaus metode at producere bådens skrog på er der nu mulighed for, at tre væsentlige egenskaber går op i en højere enhed.

1. Egenskaber som balance, fart og agilitet.

2. Båden er økonomisk i både vedligehold og drift, grundet påhængsmotorerne fra Yamaha.

3. Velsejlende uanset farten og i stand til at begå sig selv i store bølger samt i hård vind, som kendes i Danmark.

Båden kaldes for Jeanneaus nye flagskib. Det skyldes blandt andet disse egenskaber:

- Et fleksibelt cockpit, hvor indretningen ændres efter behov. 

- Stor skydedør til salonen

- Skydedør til kaptajnen

- Forsænket sidedæk

- En 3. kabine 

- Dobbelt soltag og meget mere. 

- 34 fods kabinebåd – med masser af nytænkning

Lukkede både kan være en stor fordel, som tydeligt ses her. Når man sejler båden, har man følelsen af overlegen fartoverskud, da vi testede med 2 x 300 hk, men den følelse vil man også have med 2 x 250 hk fra Yamaha.

Agterbænken kan skubbes frem på skinner, som det ses. Herved skabes mere plads agter, hvis der skal bades.

Her kan der let sidde seks personer, og man har et højt ryglæn. I dørken er der et opbevaringsrum. Bådejere nyder ofte instruktørstole i cockpittet, så kan man vinkle sig selv op mod sol eller vind, og de kan også gemmes væk. Man kan også nyde den store L- eller U-sofa agter, som ses. Den kan laves om til et stort soldæk. Med en agterkaleche kan det bruges som soveplads på en sommerdag.

Store køjer til høje danskere er der i den franske båd.

Smart at kunne kigge ud fra førerpladsen.

Elektrisk anker.

Der er bredt, sikkert walk around i styrbord side. I samme side er der nem adgang op til fordækket, via et bredt side-dæk. Det konkave søgelænder giver ydeligere bevægelsesfrihed, eller man kan benytte den smarte port i styrbord side, bygget ind i skroget. Ligger man ved en flyde bro, eller skal over i en tenderbåd, er det både komfortabelt og betryggende. Skrogporten så man første gang i Jeanneau 895.

2 x 300 hk bagpå gav fuld power med 37,6 knob på toppen. Yamaha i Odense anbefaler imidlertid 2 x 250 hk motorer, hvilket vi kan tilslutte os, for man køber ikke båden som sportsbåd, mere som familiebåd.

Der var fuld fart på i Cannes.

Pantryet i styrbord side er placeret godt tilbage, så der er rig mulighed for udluftning. Ståhøjden i salonen er over to meter.

Toilettet er fremme i bagbord side. Det er rummeligt og lyst og med udluftning. Et bad befinder sig ved siden af.

Forkahytten har en køje, der er to meter lang. Masser af naturligt lys slippes ind i siderne.

Rattet gik let og ubesværet. Her kan flaps også justeres, hvis man køber det til. Flaps bruges til at justere hældningen, hvis der er kraftig sidevind.

Co-pilot sædet kan foldes sammen for mere plads, eller kan laves om til en køje for ekstra sovepladser.

Bemærk stor siderude, der kan åbnes i salonen.

I denne model er der seks køjepladser. Du kan også få den med to kahytter i stedet.

Merry Fisher 1095

Længde                               10,95 m 

Bredde                                3,35 m 

Dybgang                             0,90 m 

Vægt uden motor                 638 Kg

Benzintanke                          2×400 l 

Vand plus reserve                  160 l + 100 l 

Sovepladser                                 6 styk

Kahytter                                                    2/3

Motor maks størrelse             2x 300 HK Yamaha

CE kategori                               B8-C10

Pris med 2 x F250 Yamaha og med populær udstyrspakker  1.549.000 kr.

Pris med 2 x F300 Yamaha og med populær udstyrspakker   1.588.000 kr.

Designer           Centowski & Denert Design – Jeanneau Design

Forhandler Yamaha Motor Scandinavien i Odense henviser til forhandler

Bookmark and Share


FLERE NYHEDER



Få nyheder om motorbåde og deltag i konkurrencerr






MEST SET BÅDE




Ansv. redaktør
Troels Lykke
troels(at)minbaad.dk
Tlf. +45 21 66 57 37
Skåde Skovvej 13
8270 Højbjerg

Søren Svarre, fotograf
soeren.svarre(at)yr.com
Tlf. 40 25 11 22

Morten Lorenzen, kommentator
ml(at)mconsulting.dk
Tlf. 20 26 01 38

Netannoncer
Kontakt for annoncer på motorbådsnyt.dk

Lennart le Févre
lennart(at)minbaad.dk
Tlf. +45 2860 8087

Annoncering - Klik for priser og placeringer