motorbaadsnyt.dk
11/12/18

Gør motoren klar til næste sæson. Foto: Watski.

Sådan sikrer du en god motorkonservering af din påhængsmotor

Her kan du læse om en 'trin for trin' guide, der giver dig gode råd når du skal tage dig godt af din motor.

Udstyr | 18-10-2018 09:42 | Af  Maria Ravn Jürgensen

Watski kommer her med et bud på hvordan man sikrer en god motorkonservering.

At lave service på sin påhængsmotor er både enklere og sjovere end du forventer. Du behøver heller ikke særlig meget specialværktøj. Hvis du er bare en smule ferm på fingrene, så er det bare at komme i gang.

At lave service på din egen motor giver dig et godt indblik i motoren, hvilket også vil være en hjælp hvis der opstår en fejl på motoren ude på vandet. Watski har lavet en 'trin for trin' guide der giver dig gode råd når du skal tage dig godt af din motor.

Guiden beskriver de generelle termer om hvordan vinterkonservering/vinterservice bør foretages, og at din motor kan kræve en helt anden speciel service eller fremgangsmåde som ikke beskrives her.

Spørg derfor din motorfabrikant til råds eller snak med dem hvor du har købt motoren ved specifikke tilfælde.

1. Kør motoren igennem med ferskvand

Dette er nok det vigtigste tip til vinterkonserveringen, det forhindrer nemlig korrosion af kølesystemet, da saltvandet skylles bort af ferskvand, der ikke er tilnærmelsesvis så aggressivt som saltvand.

Man kan rengøre en skraldespand og fylde den med ferskvand. Vandet skal dække hele gearhuset inden du starter motoren. For større motorer kan man anvende en spulemuffe så slipper man samtidigt for at afmontere motoren fra båden.

Kør motoren varm og kontrollere at kølningen fungere som den skal med kølestrålen. Man kan forsigtigt sætte motoren i gear og belaste den.

2. Sprøjt med konserveringsolie

Obs. kun til 2-takts motorer

Tag kåben/låget af motoren. Hvis indsugningen er beskyttet så afmonter denne beskyttelse. Luk for brændstoffet eller afmonter brændstofslangen. Når motoren begynder at stoppe/hakke på grund af brændstofmangel, sprøjt da rigeligt af konserveringsolien ind i indsugningen indtil motoren stopper helt.

Genetabler indsugningsbeskyttelsen og sæt kåben/låget på igen.

På en 4-takts motor skifter man i stedet motorolien og oliefilteret.

3. Brændstoftanken

Fyld brændstofadditiv i tanken, dette forhindrer at der opstår kondens og vand i benzinen i vinterperioden.

4. Vask motoren

For at modvirke korrosion af motoren på grund af saltvand er det godt at afvaske hele motoren udvendigt. Brug varmt vand med en mild shampoo. Spul efter med rigeligt af ferskvand. Tør motoren af med en ren klud eller vaskeskind.

5. Skift gearolien

Hæng motoren op på en motorbuk eller lignende. Sæt en spand til at samle olie op under gearhuset. Tag en kraftig skruetrækket og afmonter den nederste olieskrue til gearolien. 

Åben derefter den øvre olieskrue. Olien løber ud og skal helst være sort/grå, ikke nougatbrun. Er den nougatbrun eller hvidlig betyder det at der er kommet vand ind i gearhuset.

Dette skyldes ofte at en utæt pakdåse rundt om propellakslen. Forekommer denne utæthed skal gearhuset prøvetrykkes og repareres af en rigtig motormekaniker på et rigtigt marineværksted.

Det kan også være at olieskruens fiberpakning er defekt, vær ekstra opmærksom på at du ikke skader denne. Er den skadet skal du skifte den. Lad olien løbe helt ud af gearkassen. Olien afleverer du på nærmeste genbrugsstation.

6. Udskift/kontrollér zinkanoder

På motoren er der monteret en til flere zinkanoder. Deres opgave er at 'ofre' sig for motoren så den ikke korroderer. Zinkanoderne skal udskiftes når der er mindre end 50% tilbage af dem.

På billedet nedenfor kan i se at zinkanoden ikke behøves at blive udskiftet endnu.

7. Udskift/kontrollér tændrør

Tag forsigtigt tændkablerne af fra tændrørene. Hiv ikke i kablet men tag forsigtigt i tændhætten. Brug en tændrørsnøgle til at skrue tændrøret af med.

Skift tændrøret hvis motoren har gået meget eller det er lang tid siden de sidst er skiftet. Sprøjt gerne lidt konserveringsolie ind i hullet/gevindet hvor tændrøret sidder. Tørn motoren forsigtigt med startsnøren inden du monterer tændrørene igen.

8. Smørelse

Den der "smører godt kører godt"! På motoren findes der et antal smørenipler som skal smøres med vandfast fedt. Anvend fedtsprøjte og tryk indtil fedtet kommer ud af niplen og den er fyldt.

9. Smør lidt mere ...

Alle bevægelige dele har godt af vandfast fedt. Enten kan du bruge en spray eller en dåse med fedt og en lille pensel. Drej gashåndtaget, gearstangen mv. alle bevægelige dele skal lige have en klat fedt.

Glem heller ikke de skruer du bruger når du monterer motoren fast på båden. Har du rat-, kabel- eller hydraulikstyring så giver du alt det er synligt og bevæger sig en klat fedt.

10. Skift brændstoffilter/vandudskillerfilter

En del motorer har brændstoffilter eller vandudskillerfilter som skal tømmes, skiftes eller rengøres. En del motorer har et eksternt filter der skal skiftes hvert år. Det er ekstra vigtigt da motorproblemer ofte har med kvaliteten af brændstoffet at gøre.

Har du en gammel ståltank, kan denne være rustet indvendigt, og den bør skiftes til en i rustfrit eller i plast. Kontrollér også alle slanger fra tanken til motoren mod lækage eller sprækker.

11. Propellen

Først skal du sørge for at motoren ikke kan starte utilsigtet ved at fjerne tændhætten eller løsne dødmandsmekanismen ved startnøglen.

Løsne splitten på låsemøtrikken længst ude på propelakslen. Afmonter låsemøtrikken, sidder den fast, sprøjt med lidt smøremiddel. Sidder probellen fast vrik den forsigtigt af med en trækile. Kontrollér at der ikke er skader på propellen, er der skader kan dette medføre ubalance og vandindtrængning i gearhuset.

Tjek at akslen er fri for fiskeliner, tang mv. Smør derefter propellerakslen grundigt med vandtæt fedt og sæt propellen på igen. Skift eventuelt splitten til en ny, hvis den er det mindste defekt.

12. Beskyttelse

For at beskytte motoren yderligere mod korrosion bør man sprøjte hele motoren med 6-66. Motoren får et tyndt lag olie der beskytter den mod fugt og korrosion. Spray gerne på el-koblinger så forhindrer du rust.

Tør alt efter med en tør klud, så du kun efterlader et tyndt beskyttende lag olie.

13. Kåben/motorlåget

En skinnende flot motorkåbe er altid pæn, og forhøjer også gensalgsværdien. Vask den og poler den med bådvoks ligesom du gør med resten af båden.

14. Påfyld gearolie

Det er meget vigtigt ikke at bruge de gamle pakninger på gearolieskruen når du skifter olien. Køb altid nye, de er ikke særligt dyre, og det er et meget dumt sted at spare.

Til små motorer skal du bare bruge gearolie på tube.

Til de store motorer er det bedre med en flaske med pumpe. Tryk eller pump olien fra det nederste oliehul på motoren til det løber ud i det øverste hul. Når gearet er fuldt med olie holder du trykket fra pumpen på det nederste hul samtidigt med du skruer olieskruen fast i øverste, når den sidder, fjerner du hurtigt oliepumpen fra nederste hul, og monterer den nederste skrue.

Modtag gerne hjælp fra en god ven! Aftør alt overskydende gearolie. Og lad din motor overvintre med frisk olie.

15. Opbevaring

Opbevar gerne motoren koldt, men tørt. Motoren kan både ligge (4-takt skal ligge med styrestangen nedad så olien ikke løber ud) eller hænge på en motorbuk. Dæk gerne af med et motorcover så den ikke bliver støvet og skrammet under opbevaring.

Find en indkøbsliste her.

 

 

 

 

 

 

 

Bookmark and Share


FLERE NYHEDER



Få nyheder om motorbåde og deltag i konkurrencerr






MEST SET BÅDE




Ansv. redaktør
Troels Lykke
troels(at)minbaad.dk
Tlf. +45 21 66 57 37
Skåde Skovvej 13
8270 Højbjerg

Søren Svarre, fotograf
soeren.svarre(at)yr.com
Tlf. 40 25 11 22

Morten Lorenzen, kommentator
ml(at)mconsulting.dk
Tlf. 20 26 01 38

Netannoncer
Kontakt for annoncer på motorbådsnyt.dk

Lennart le Févre
lennart(at)minbaad.dk
Tlf. +45 2860 8087

Annoncering - Klik for priser og placeringer