Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Et fjernstyret Tuco skib. Foto: Søfartsstyrelsen.dk.

Søfartsstyrelsen søger regler som understøtter autonom skibsfart

En række lande mødes onsdag 16 maj, for at drøfte IMO's arbejde med autonome skibe. Medlemslandene skal blandt andet kigge på hvordan autonome teknologier understøttes af det internationale regelsæt.

Af Maria Ravn Jürgensen |

I december 2017 holdt Søfartsstyrelsen en konference i København, hvor budskabet var, at der i et globalt erhverv som søfarten er behov for fælles internationale regler for at undersøtte autonom skibsfart.

Autonom teknologi om bord

Derfor har det været et klart mål for Søfartsstyrelsen, at den maritime søsikkerhedskomité under FN's Søfartsorganisation, IMO, tager stafetten op. Medlemslandene skal blandt andet se på, hvordan autonome teknologier og digitalisering om bord på skibe understøttes af det internationale regelsæt.

Udviklingen går stærk

Andreas Nordseth, direktør i Søfartsstyrelsen, udtaler:

- De første projekter med autonome skibe er blevet søsat, og vi har godkendt de første testområder i Danmark. Udviklingen går altså rigtig stærkt.

- Det er afgørende, at vi får den internationale regulering med på forkant, og derfor er det vigtigt, at IMO i denne uge begynder kortlægning af, hvad der skal ske med reguleringen, udtaler Andreas Nordseth.

Nye skibsruter i Kattegat og Skagerak

Ud over fastlæggelsen af rammerne for det videre arbejde med autonome skibe, skal søsikkerhedskomitéen også drøfte sejladssikkerhed i Arktis og Antarktis.

Og der er også et emne af særlig dansk interesse, nemlig de ændrede skibsruter i Kattegat og Skagerak, som skal godkendes af IMO for at kunne træde i kraft.

Søfartsstyrelsen forhandler om autonomi og søsikkerhed i London fra 16. maj til 26. maj.

Kilde: søfartsstyrelsen.dk.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader