Gå til hoved-indhold
Optrækket var slående. På fire sekunder planede båden på 1850 kilo. Rattet gik let, og man er godt beskyttet, hvis man sidder ned i det polstrede sæde. Fotos: Troels LykkeTest
Optrækket var slående. På fire sekunder planede båden på 1850 kilo. Rattet gik let, og man er godt beskyttet, hvis man sidder ned i det polstrede sæde. Fotos: Troels Lykke

Test af Draco 27 med Windy-DNA

Draco 27 blev Årets Motorbåd 2015 i Europa. Båden blev valgt for dens sejlegenskaber, robusthed og elegance. Med 40,1 knob testede BådNyt/minbaad.dk den norske båd.

Af Troels Lykke |

De populære både Frauscher 747 Mirage, Galeon 300 Fly, Quicksliver Activ 805 og Wider 32 har én ting til fælles: De blev slået af Draco 27 i European Powerboat of the Year 2015.

Det var især sejlegenskaberne, som juryen hæftede sig ved. Men passer det så også. Det korte svar er: Ja. Vi bekræftede det fornylig udfor nordtyske Neustadt. Den norsk designede båd har en stejl stævn, og bundens forskib er kraftigt V-formet.

Det gav en behagelig sejlads, hvor de krappe bølger blev skåret fint, mens vandet stod ud til siderne. Vi fik, selvom man sidder dybt og beskyttet ved rattet for vinden, desværre også lidt vand ind over os, da vi sejlede under femten knob, lige før den 1,85 ton båd kom op at plane.

Oser af overskud

Det tog dog kun fire sekunder, før Draco 27 planede, efter vi lukkede op for Yamahas 300 hestekræfter. Ved 20 knob bruger motoren 23,9 liter i timen, mens den stiger til 30,6 liter under 25 knob. En hastighed, som virker som en optimal crusingspeed, hvor det er behageligt at sejle, og uden at motoren støjer for meget.

Da topfarten røg op på 40,1 knob slugte motoren 99,5 liter benzin i timen. Under topfarten føler man sig stadig tryg om bord. Båden har nemlig et godt greb i vandet, har den norske Windy-designer Hans J Johnsen sørget for.

Men selvom båden er tryg at sejle, er det vigtigt at pointere, at den kun er designet til dagsejlads, tæt på kysten. Men en mild sommerdag ville jeg nu godt turde at sejle til Anholt fra Hornbæk i den glamouriøse båd, der oser væk af overskud.

Luksus for 891.000 kr.

Testbåden koster da også med den store Yamaha 300, bovtruster, musikanlæg, teak i bunden og meget andet 891.000 kroner, hvis du selv henter den i Hamborg. Sørg også for at købe trimflaps med.

De er nødvendige, viste testen, for med en sidevind ville båden gerne ligge skævt, og det rettede de to trimflaps op på ved et enelt tryk på en knap, lige bagved gashåndtaget.

Bovtrusteren vil jeg til gengæld godt kunne undvære, så meget driver båden ikke i en havn, at du ikke kan styre den, men den har selvfølgelig en blærerøvs-faktor for dem, der er til det. Og transportere Draco 27 bag en bil kan man også, da Draco 27 med sine 2,49 meter er lovlig at transportere bag en stor firehjulstrækker.

Der er ikke sparet på noget, heller ikke på farverne, hvor du kan vælge mellem chili, sunshine, twlight, midnight, rocky eller barolo. Formålet med båden er at tage med vennerne på vandet og måske sætte sin rustfrie vandskistang op og have det sjovt en sommerdag.

Draco har altid været et synonym med flotte og sporty designede både, der solgte godt i 1970erne og var en stor spiller på markedet. Bag det hele stod norske Kåre Drangsholt, der tragisk druknede i 1983 i Kristiansand i en alder af 42 år. Designer Jan Herman Linge hjalp også dengang til med at slå stregerne til Draco-bådene.

Draco med Windy-DNA

I dag ejes Draco af Windys direktør og Windys ejer i fællesskab. Og netop Windy står for høj kvalitet, noget der helt klart er ført over i Draco 27, som er tilført Windy-DNA. Således er apteringen i teak i verdensklasse, du finder ingen mispasninger.

Designet er samtidig luftigt, selvom der ville være seks personer om bord. Fremme i de dybe og velpolstrede bænke kan der let sidde fire personer, og tilbage er der plads til fire mere agter og to midt i de velpolstrede pilot-sæder, der kan rykkes op og ned og frem og tilbage.

To solsenge kan der også blive fremme og midt på. Især den agterste er smart, da ryglænet blot trækkes ud og vupti, så er der på tre sekunder en solseng. Fribordet er også pænt højt og giver tryghed om bord og mindre skumsprøjt. Cockpittet er selvdrænende med pæne riste i teak i  stybord side agter.

Praktisk er Draco 27 også med tyk fenderliste i gummi hele vejen rundt, men stadig topelegant udført. Mindre praktisk er det dog, at man tvinges til at træde ned på de forreste sæder, når man går om bord. Fremme er en praktisk stige placeret, hvis du vil sejle båden ind til stranden eller en klippe og træde fra borde.

 

Toilet om bord

Helt agter er en decideret badestige, der er skjult under skroget, men er let at hale ud. God detalje igen. Solide stålfri klamper og holdere finder man også i båden, og ved vindskærmen er det endda i to lag.

Man tror det ikke, men et kemisk toilet er der også om bord. Det findes foran co-pilot sædet. Toiletrummet er ret lille, men en voksen kan være derinde, og en lille vask findes der også.

I det hele taget er der ikke meget at klage over, hvis man er til dagture en sommerdag. Måske vil mange tilføje, at en lille million kroner er dyrt, men der leveres trods alt en del kvalitet med Draco 27eren, der har en høj fun-faktor.

I forhold til en Windy er Dravo 27eren omkring 300.000 kroner billigere. Det skyldes primært, at Windy sejles med indenbordsmotor.

Draco 27
Længde  8,31 m
Bredde   2,49 m
Vægt   1850 kg
Anbefalet motor  200-300 hk
Motor testbåd Yamaha 300 hk
Benzintank  230 liter
Vandtank    42 liter
Maksimum fart 40,1 knob
Pris for testbåd med motor
og ekstraudstyr  891.000 kr.
Ekstraudstyr, eksempler:
Bovtruster, teakdæk i cockpit,
cockpitlys i dørk, 4 højtalere DAB
og USB, lys på badeplatform, trimflaps
med indikator, fuldt cockpitcover
Design Hans J Johnsen / Dubois
Forhandler i Tyskland:
VMG Marine GmbH, Am Felde 134
 22765 Hamburg, tlf. +49 40 450 60 784
mail@vmgmarine.de
Værft        www.dracoboats.com

Førersædet er robust og ergonomisk og kan rykkes op eller ned eller frem eller tilbage.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader