Gå til hoved-indhold
Kort Nyt

Vandscooterkørekort: Hvad skal der til?

Benjamin Kristensen og duelighedsklub.dk i Korsør kommer her med et bud til motorbaadsnyt.dks læsere.

Af Troels Lykke |

Hej alle på motorbaadsnyt.dk

Velmenende sejlersjæle har venligst henledt min opmærksomhed på, at læserbrevet længere nede her på hjemmesiden "Vandscooterkørekortet er varm luft", ikke er konstruktiv kritik, men brok fra en sur gammel mand. Puha ... den bliver jeg nok nød til at tage til mig.

Vandscooterkørekort: Hvad skal der til?

Derfor har jeg nu spurgt medlemmerne i Duelighedsklubben, hvor jeg er bestyrelsesformand, om de kan stille med konkrete forslag til, hvad et vandscooterkørekort som minimum skal omfatte, hvis det skal opfattes som seriøst. 

Her er svaret fra sø-græs-rødderne.

Duelighedsklubbens medlemmer vil foreslå, at prøveaspiranten til vandscooterprøven bl.a. viser at han/hun:

1)

I praksis kan indhente solide informationer om lokale sejladsbestemmelser for et  tilfældigt udpeget farvand (naturfredning, fartbegrænsninger, sejlads med planende fartøjer,  o.s.v.).

2)

I praksis kan bedømme afstande på øjemål, hvilket er vigtigt for førere af højhastighedfartøjer. Afstanden til kysten (300 meter) skal til prøven bedømmes med en usikkerhed på ± 50 meter (opgaven kan være at sejle 1000 meter parallelt med kysten i en afstand af 300 meter og så kontrollere GPS-tracket).

3)

Kan redegøre i detaljer for begrebet "sikker fart" herunder med rimelig sikkerhed beregne bremse- og stanselængder for vandscooteren ved forskellige hastigheder og deplacement.

4)

I praksis på en bane med udlagte bøjer viser, at han/hun kan foretage hurtigstop og vigemanøvrer (slalomsejlads) ved høj hastighed (hastigheden ved manøvrerne kontrolleres ved GPS-track).

5)

Præsenterer en højest 1 år gammelt SfS-godkendt syns og høreprøve (på samme måde som Yachtskippere), idet effektivt udkig er særligt krævende for at kunne manøvrere i god tid ved høje hastigheder, og idet man i praksis, som f.eks. i en speedbåd, ikke kan anvende en kikkert til at være på forkant med trafiksituationen,  og samtidig manøvrere scooteren sikkert med begge hænder.

6)

Præsenterer et højest 1 år gammelt kursusbevis for bestået "udvidet førstehjælp" (på samme måde som Yachtskipperne) idet erfaringen viser, at vandscooterne altid er der hvor ulykkerne sker (ellers var der vel ingen god grund til at lave denne specielle prøve?).

7)

Præsenterer et bevis for bestået "frisvømmer-prøve"  jvf. duka-svoem.dk/images/maerker/Instruktorvejledning.pdf.

Krav om svømmeprøve stilles klogt nok af mange sejlklubber ved kursus for kano- og kajaksejlere, og da vandscootere kan medtage passagerer, må skipperen kunne bjærge passageren ved MOB. Derfor "Frisvømmerprøven", som både stiller krav til selvredning og krav til livredning.

8)

Underskriver en etisk hensigtserklæring: "Jeg erklærer ved med min underskrift at jeg fremover og efter bedste evne vil færdes på vandet med den største respekt for mennesker, materiel og havmiljø, at jeg vil gøre mit yderste for at hjælpe personer i havsnød, at jeg  .... o.s.v.". Dette er ikke en juridisk erklæring, men et symbolsk håndslag til søsikkerhedskulturen, en mental billet til fællesskabet.

Har du noget at tilføje?

Skriv endelig i kommentarfeltet herunder, hvis du har tilføjelser til dette "Idékatalog til vandscooterprøven", så myndighederne ikke er i tvivl om, at vi holder øje med, om prøven bliver en seriøs forbedring af søsikkerheden, eller en gang varm luft som speedbådsbeviset jo blev.

Glade sejlerhilsner 

DUELIGHEDSKLUBBEN

Benjamin Kristensen, bestyrelsesformand.
Motor
content-loader
content-loader
content-loader