Gå til hoved-indhold
Pro 650 afprøves af kunde, hvor man tester lasteevne, max speed og en lang række andre parametre, som har afgørende betydning for den daglige drift af fartøjet. Foto: Pro-SafeUdstyr
Pro 650 afprøves af kunde, hvor man tester lasteevne, max speed og en lang række andre parametre, som har afgørende betydning for den daglige drift af fartøjet. Foto: Pro-Safe

Pro-Safe øger omsætning med 30-40% efter svensk ordre

- Absolut en spændende udvikling for firmaet, som vi vil gøre alt for ikke er enkeltstående, siger direktør Søren West efter ordre fra det svenske forsvar.

Af Sara Sulkjær |

I modsætning til andre firmaer har Pro-Safe A/S valgt at holde fast ved de hjemlige kyster og droppet den billigere arbejdskraft i Asien. Det har sandsynligvis givet pote, fortæller Søren West, direktør i firmaet. 

- Måske var det en af årsagerne til, at vi blev præ-kvalificeret til et projekt med det svenske forsvar. I hvert fald lykkedes det os for cirka 11 måneder siden at vinde en kontrakt på levering af 16 fartøjer til Sverige, hvor vi kunne bruge erfaring og referencer fra en række tidligere militære leverancer til bl.a. Danmark, fortæller han i en pressemeddelelse.  

Forøget omsætning 

Fartøjerne er primært 6.5 mtr. RIB’s, hvor produktionen er foregået med ”vacum-infusion teknologi”. Endvidere var der krav om, at ingen organiske materialer måtte benyttes – dermed var plywood træ bandlyst.

Ved at bruge denne teknologi har man optimeret vægten og samtidig tilføjet den optimale styrke til fartøjet, som udsættes for mange slag og stød i de miljøer, hvor det benyttes.

De første fartøjer er allerede leveret, og man er i gang med en serieproduktion, som forventes afsluttet omkring oktober 2016. Leverancen indeholder bl.a. Yamaha-motorer, Garmin-produkter, trailere og uddannelse af personale. Det er bestemt en ordre, der kan mærkes i firmaet:

- Vi omsætter normalt årligt for 25-30 millioner danske kroner. Denne ordre vil forøge vor omsætning med forventeligt 30-40% - så absolut en spændende udvikling for firmaet, som vi vil gøre alt for ikke er enkeltstående, fortæller Søren West. 

Fordel at blive i Danmark 

Til dagligt har Pro-Safe A/S sit domicil i Korsør, hvor firmaet har skabt en niche-virksomhed i produktion og design af special-fremstillede RIB’s til professionelle kunder.

På det danske marked har Pro-Safe 2 ben at stå på inden for RIB-bådene, hvor man udover egen produktion af RIB’s også distribuerer det internationale kendte brand BRIG til lystmarkedet. Dette startede man med på det danske marked i 1999.

Pro-Safe’s produktion af egne RIB’s begyndte nogenlunde samtidigt – og i dag er de benyttet hos mange professionelle kunder inden for havundersøgelse, offshore, militær, søredning og lignende. 

Bygges individuelt op

Man har støbeforme op til ca. 10 meter, hvor alle fartøjer bygges individuelt op og tilpasses helt fra bygge-start til kundens eller firmaets ønsker.  

- Vi ser i disse år en del producenter, som kæmper med at omstille serieproduktioner til også at kunne disse special-opgaver – det er altid sundt med konkurrence. Vi ser da visse fordele i, at vi er tæt på kunden her i Nordeuropa og dermed hurtigt kan ændre og inspicere produktionen frem for visse konkurrenter, der forsøger med produktion i Afrika, Kina og Amerika, afslutter direktør, Søren West.  

Pro 650 er udstyret med 1-punkts løft, så fartøjet hurtigt kan ”off-loades”, når det søsættes fra moderskibet. Foto: Pro-Safe

Motor
content-loader
content-loader
content-loader