Gå til hoved-indhold
Førersædet er vældig polstret og med god rygstøtte i OceanMaster 630. Det samme er co-pilotsædet ved siden af. Foto: Troels LykkeTest
Førersædet er vældig polstret og med god rygstøtte i OceanMaster 630. Det samme er co-pilotsædet ved siden af. Foto: Troels Lykke

Test: Sporty OceanMaster 630 med trang kahyt

Vi har sejlet den norsk-designet og polsk bygget OceanMaster 630, der er vældig sjov at sejle, især op til 30 knob. Den prisbillige båd har mange praktiske løsninger.

Af Troels Lykke |

I forhold til bådens størrelse på lidt over seks meter, sejler OceanMaster 630 fint på bølgerne, og det er overraskende komfortabelt, selv når farten er over 25 knob.

Men med over 30 knob begynder skroget dog at larme noget, når glasfiberen arbejder. Med en Evenrude motor på 115 hestekræfter, når topfarten op på 33,3 knob, hvilket føles rigeligt. Også for en familie, hvor alle gerne ønsker en behagelig sejlads, tæt på land i den åbne dagsejler.

Målinger, under testen i Oslo, viste at motorens påhængsmotor, under topfarten, kørte med 5200 omdrejninger per minut, mens lyden ved den hastighed, var oppe på 87 decibel, målt ved førersædet.

Sænkes farten og sejles benzinøkonomisk optimalt, på mellem 20 og 28 knob, falder lydniveauet fra  80 til 82 decibel. Og benzinforbruget falder fra 35 liter i timen i topfart og ned på lige under tyve liter i timen, mens der kun bruges syv liter i timen ved 6,8 knobs fart. OceanMaster 630 viste også på en anden måde, at den norsk-designet og polsk bygget båd, er adræt.

For kun ti sekunder tog det før båden planede lystigt op til 20 knob, med en mand om bord. Båden anbefales at blive sejlet med en motor på mellem 90 og 150 hestekræfter og bruges den største, kan farten, ifølge det norske firma, OceanMaster, sejle en topfart på 45 knob.

Blødt førersæde

Man er fint beskyttet bag den høje vindskærm, så vind og bølger har svært ved at ramme en, men vi kunne nu godt have tænkt os vinduesviskere, så vi bedre kan se ud, når bølger eller regn rammer vindskærmen.

Man sidder godt på det polstrede førersæde og co-pilotsæde ved siden af, og polstringen betyder meget, når båden rammer en bølge.

Man kan samtidig stå op og styre, da det forreste stykke af stolen kan vippes op. Under sejlads, og især hvis man står op, er det vigtigt, at man i sæderne kan holde fast i noget, hvis en skæv sø rammer OceanMaster 630.

Og her kan man smart holde i den rustfrie håndliste i vindskærmen, eller i håndlisten i træ i hver side. Båden kan, ifølge CE-godkendelse, have otte personer om bord på i alt otte sæder, men så mange personer vil jeg ikke anbefale man sejler med, medmindre det går langsomt på en varm sommerdag.

Solseng eller bord

Fremme findes en U-sofa, der også kan omdannes til en solseng. Et bord kan også sættes op fremme i båden, hvor fire-fem personer kan side omkring, med lidt god vilje. Tilbage kan to personer sidde,  hvor det er mest trygt og mindst vådt, at være under sejlads i høje bølger.

De lodrette skrogsider er høje og det gør det ekstra trygt at sejle med små børn om bord, når man går rundt om båden, hvor der er fin plads omkring siderne af den lille kahyt, hvor man kommer ned foran co-pilotsædet.

Den trange og noget mørke kahyt, er en af de mindste vi har set i en seks meter sejlbåd. Men to voksne kan akkurat være der, ikke mindst hvis de er under 1,85 meter høje og i benenden, fremme i båden, er der lavt til loftet med kun cirka 30 centimeters højde.

På en regnvejrsdag er det et fint sted at være og børn vil kunne li at lege dernede, dog ikke under sejlads i bølger, for man kan hurtigt slå sig i den trange kahyt, der også byder på et lille toilet. Godt gået for så lille en båd.

Praktisk båd

For 352.000 kroner, leveret i Norge, får man en fuldt udstyret OceanMaster 630 og en Evinrude 115 hestekræfters motor. I udstyrspakken er blandt andet teak på dørk, luger og åben badeplatform, der er let at bevæge sig på med håndlister. Bad på badeplatformen, hydraulisk styring, lyspakke med LED-lys langs dørken og marinestereo følger også med.

I alt får man en relativ prisbillig båd, der kan bruges til familien til dagture med vandski-sejlads, men en egentlig lystfiskerbåd kan man ikke tale om.

OceanMaster 630 er sjov at sejle og båden har mange smarte løsninger med bord og solseng fremme og en kahyt, hvor man dog kun kan sove to personer, men smart udnyttet alligevel, uden det går særligt meget ud over pladsen oppe.

OceanMaster 630
Længde  6,30 m
Bredde  2,50 m
Dybgang 0,28 m
Vægt u. motor  800 kg
Motor       90 -150 hk
Motor testbåd  115 hk
Farve     hvid eller blå
Siddepladser     8 stk.
Pris med 115 hk motor  272.426 kr.
Pris udstyret og med teakbund  352.000 kr.
www.fritid-senteret.no

PLUS
God til prisen
Praktisk indrettet

MINUS
Trang kahyt
Skrog støjer i bølger

Bemærk smart adgang til badeplatformen, hvor der er bøjler til at holde i, når man skal op fra vandet.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader