Gå til hoved-indhold
Vi sejlede 29,5 knob på toppen ud for Barcelona, hvor vi fik to gigantiske bølger ind i cockpittet, hvorefter vi, via elektronik, skubbede lugen til på hardtoppen. Foto: Troels LykkeTest
Vi sejlede 29,5 knob på toppen ud for Barcelona, hvor vi fik to gigantiske bølger ind i cockpittet, hvorefter vi, via elektronik, skubbede lugen til på hardtoppen. Foto: Troels Lykke

Test: Bavaria Sport 360 passer til Danmark

Med en tagluge og mulighed for en lukket kahyt kan man tyvstart sæsonen i den prisbillige tysker.

Af Troels Lykke |

Turboen på de to Volvo Penta motorer med hver 220 hestekræfter kunne høres tydeligt, da vi gav den fuld gas på den nye tyske Bavaria Sport 360 Coupé. Lydmålingen med de store lukkede glasdøre var dog under 80 decibel og lyden fra en turbo er faktisk en lidt sexet lyd.

Men det var ikke en specielt ophidsende acceleration båden havde. 13,5 sekunder tog det nemlig før vi startede med at plane med 20,8 knob. De fleste familier kan sagtens overleve en langsom acceleration. Men er de utilfredse og ønsker en mere sporty sejlads, kan man købe den tyske båd med to gange 300 hestekræfter.

Derved vil den 6,6 ton båd plane endnu hurtigere og topfarten vil være 36,5 knob, mens topfarten med to gange 220 hestekræfter kun er på 29,5 knob, med seks voksne mænd om bord.

Med fuld fart er riskoen for en ulykke større, man kan med hurtige bevægelser i rattet, smide folk af båden, men på denne båd, har man som på mange andre nyere både, sørget for at rattet kører trægt, når man drejer.

Jo højere fart, jo trægere kører rattet rundt for at gøre svingene blødere. Vi testede også hvor mange bådlængder, som båden var om at stoppe fra fuld fart. Det blev til tre bådlængder, hvilket er en fin kort afstand, hvis man taber en mand.

Stejl acceleration

Føreren sidder virkelig godt i de polstrede sæder og der er fodstøtte under førersædet og under rattet. Og det sidste giver god mening, da Bavaria Sport 360 Coupé stejler noget under accelerationen, man kan derfor ikke sidde helt ned på førersædet, men på førersædets forreste del, der kan vippes op, så man kan sidde på det.

Og det er ikke noget problem med rattets vinkel, for rattet kan justeres. Instrumentbrættet er mørkt og reflekterer ikke sollys og en kopholder er der også i rustfri stål. En detalje, der er med til at løfte helhedsindtrykket på den prisbillige båd, der koster fra 1,54 mio. kroner.

Båden vi testede havde dog udstyr for 631.635, bl.a. et joystick af mærket Aquamatic. Joysticket bruger man i havnen, når der skal vendes på en tallerken eller når der skal sejles sidelæns.

Vi prøvede det i Barcelonas olympiske havn, hvor manøvrerne gik som en leg. Aquamatic Joystick koster dog 106.875 kroner ekstra, fortæller importør Jens Meyer fra Dansk Marine Center i Aarhus.

Mindre røgvand fra badeplatform

Den store badeplatform koster 45.469 kroner ekstra og denne gang er den gjort lettere end på Bavaria 35 Sport, som den nye båd afløser.

- Den nye badeplatform er lettere, da vi ikke ønsker at båden skal stejle for meget og samtidig har vi løftet den  og gjort den lettere, så den giver langt mindre røgvand.

Med den her båd har vi lavet evolution ude med mindre ændringer i indretninger og materialevalg og revolution nede i kahytten med mere lys på grund af større sideruder og flere luger.

Der er også større køjer og med flere gode detaljer, fortæller produktionschef fra Bavaria Yachtbau, Norbert Leifeld, der sad på agtersæderne under testen.

Og det blev en våd omgang, for da min britiske kollega sejlede båden med fuld power mod kæmpe dønninger ud for Barcelonas kyst, og en uheldig sø, fik vi flere hundrede liter vand ind over os, så taglugen blev derefter lukket elektronisk, da der kommet vand derind, så alle blev våde.

Passer til Danmark

At taglugen kan lukkes og åbnes gør båden velegnet til danske forhold, hvor regnen kan plage sejlerne, men omvendt kan man også få sol ind, som der har været i juli i år. Bavaria Sport 360 fås også i modellerne Open, Hardtop og Softtop. Indretning er klart løftet i den nye båd i forhold til Bavaria 35eren, både oppe og nede.

Oppe i cockpittet er der en god detalje ved salonbordet, da to sæder kan skubbes ud via rustfri stål-støtter. Det er heller ikke en detalje man normalt er vant til fra Bavaria, der ifølge dem selv, ligger fem procent under de billigste konkurrenter på markedet.

Overfor salonsædet er der pantry og køleskab og det er lidt presset sammen på båden, men er man fire personer går det fint. Og er det en sommerdag kan man også vælge at sidde helt tilbage i en sofagruppe der.

Til gengæld er det luksus, at der på den modsatte side af førersædet, er placeret et halvanden meter langt sæde, hvor man kan sidde komfortabelt og følge med i sejladsen.

Klar forbedring i kahytten

Apteringer i kahytten har fået et langt mere luksuriøst præg, hvor man kan se horisontale årelinjer i apteringen i en kahyt med over to meters ståhøjde. Skufferne har også en bedre finish og måden man åbner og lukker dem på er også mere elegante.

Det naturlige lys er også forbedret med større sideruder og flere luger. Fremme er der en flot forkahyt, hvor forkøjen, en ø-seng, via et enkelt greb, kan forlænges fra 1,85 til to meter, hvis man er så høj.

Smart detalje. Som oppe i cockpittet, så kan salonbordet også foldes ud og gøres dobbelt så stort. Igen hviler bordet på rustfri stål-støtter, hvilket løfter bådens helhedsindtryk. Køleskabet er rigeligt stort på 80 liter.

Både microbølgeovn og kortplotter og el-panel er elegant også gemt væk bag låger, og designeren Marco Casali fra det italienske Too Design giver dermed båden et mere superyacht lignende look, end før er set på Bavaria-bådene.

Samme designer står også bag Bavaria Virtess 420. Helt tilbage finder man agterkahytten, der virker alt andet end klaustrofobisk, men lys og rumelig. Her er fine skabe og to meter lange køjer, der kan skubbes sammen og danne en dobbeltseng.

Mere for pengene

Journalister vi talte med under testen fornylig var enige i, at man får meget for pengene ved køb af den nye Bavaria Sport 360 Coupé.

De mange storindkøb man kan gøre på Bavaria fordi de 850 medarbejdere årligt producerer 1.200 både, giver en bedre pris til kunden. Båden bygges samtidig effektivt på fem uger, hvilket er med til at holde lønomkostningerne nede.

Til gengæld er der ikke mulighed for at få sit eget præg på sin egen båd, til gengæld er der fire varianter af Bavaria 360  Sport. Og coupé-modellen passer naturligt til danske forhold, hvor Bavaria ser ud til at lade sig inspirere af Marex, der også kan køre cockpittets tag af og på.

Den danske importør har allerede købt en Bavaria Sport 360 Coupe hjem og den skal nok blive solgt.

PLUS
Velsejlende
God indretning i kahytten
Prisbillig

MINUS
Langsom acceleration
Trangt ved bord i cockpit
Trangt ved bord agter

Bavaria Sport 360 Coupé
Længde 10,80 m
Bredde 3,59 m
Højde over vandlinje 3,14 m
Dybgang 0,70 m
Vægt 6,6 ton
Motorbåd test 2x 220 hk Volvo Penta D3
CE-kategori B
Pris uden udstyr 1,54 mio.
Båd fås også i modellerne Open, Hardtop og Softtop
Udstyr bl.a. joystick, oliefyr, kortplotter badeplatform,
elektrisk sænkbar solseng, microovn, marine audio 631.635 kr.
Pris med udstyr i alt 2,17 mio. kr.
Design Too Design
Forhandler Dansk Marine Center, Risskov
Værft Bavaria Yachtbau, Tyskland

Kahytten er lys og føles ikke klaustrofobisk. Fremme er en stor køje og det er der også agter, hvor køjen også er lys og rummelig.


Cockpittaget kan åbnes på en sommerdag og lukkes på en regnfuld efterårsdag. Coupé-modellen passer til ustabile danske vejrforhold.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader