Gå til hoved-indhold
Test
Topfarten var 35,7 knob på Sargo 45. Fotos: Troels Lykke
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test

Vi tester helårsbåden Sargo 45 hjemme i Finland: Luksus til alt slags vejr - se den på Cph Boat Show

Den 14,6 meter lange og 4,25 meter brede båd, der tager 4 måneder at bygge, var en fornøjelse at teste. Sargo 45 har utroligt meget plads, da fribordet er højt. Båden, der kan sejle i al slags vejr, kan ses på Copenhagen Boat Show til august. Læs her og se hvad du får for 7,4 mio. kroner.

 

Af Troels Lykke |

Sargo-serien strækker sig fra 28-36 fod. Men seneste er en Sargo på hele 45 fod kommet til. Nu tør det finske værft at gå op i størrelse over 40 fod. Og det er de kommet godt fra.

Direktør og medejer af Sargo-værftet, Sarins Båtar, Thomas Sarin, er med på testen i juni, hvor motorbaadsnyt.dk er i Finlands imponerende skærgård, da vi tester den store finske motorbåd, hvor man godt kan være bekendt at tage to hold venner med på en mindre ferie.

21 solgte – en til Danmark

- Vi har leveret fem og solgt 21 i alt af Sargo 45ere på et års tid og det tyder på vi har ramt helt rigtigt. Der kommer også en til Danmark næste år. Vi kan bygge otte Sargo 45ere om året. Sargo 45 er et helt nyt skrog, der ikke bare er blevet forlænget, men bredden er også kommet med. Vi har også bevidst gået efter et højt fribord så der er mere plads til store kahytter, men også så overbygningen syner mindre, siger direktøren, mens vi stryger afsted med en cruisingfart på 27 knob, uden der er larm i kahytten. Især når vi lukker skydedøren agter, siger Thomas Sarin til motorbaadsnyt.dk.

Og lad os bare sige det: Der mangler ikke noget. Sargo er til tursejlads også i hårdt vejr, året rundt. Skroget er tykt og de to store dieselmotorer fra Volvo Penta IPS 650 D6 – 480 giver en fin sejlglæde, båden løftes hurtigt ud af vandet, når der lukkes op for gashåndtaget.

Topfart lige rundt 36 knob

Topfarten i den finske skærgård lå lige runt 36 knob, men man cruiser fint med 15 til 28 knob, hvor dieselforbruget ligger rimeligt konstant omkring 4,0 l/nm. Ved 22 knob brugte de to motorer 97 liter diesel i timen.

Man sidder fantastisk og styrer båden, hvor rattet går som en drøm. Og med Volvo Pentas joystik-styring er det let lægge den Men der er heller ikke sparet nogle steder, båden koster da også 9 millioner kroner, hvor alt ekstraudstyr er med.

Sargo 45-skroget er optimeret til alle forhold med en skarp stævn og en bred, bærende hæk. Vi kunne dog ikke udfordre båden i den finske, beskyttende skærgård med små bølger, sol og ingen vind.

Stærk blandt helårsbåde

Den helt nye Sargo 45 har en længde på 14,6 m og en bredde på 4,25 m. Båden beviser med sin plads at den er blandt de førende, når det gælder konceptet med helårsbåde. Funktionel er den også med bredde sidedøre og tre store kahytter. Modellen vi testede var monteret med Alpi Ice-Cool oak, der er også mulighed for Scandinavian Teak. Alpi-teak/Oak er kendt for at ikke at udvide sig.

- Båden har også det velkendte brede sidedæk og uden niveauforskel omkring hele båden, og der er en dør i fribord og et lyst styrehus med et stort soltag, der let køres elektronisk tilbage, fortæller importør Henrik Juul Petersen fra DBC i Skovshoved.

- Der er lagt et meget stort udviklingsarbejde i hensynet til sikkerhed og performance. Vi ser frem til at vise båden på Copenhagen Boat Show til august, siger Henrik Juul Petersen, der også siger om bådens kvaliteter:

- Sarga 45 er simpelthen en uhyre gennemtænkt og ekstremt velsejlende konstruktion. Vi er stolte og glade over at kunne vise båden på CPH Boatshow i August. DBC byder også i år på et flot line-up af SARGO. Vi viser nemlig 31 Explorer, SARGO 36 og selvfølgelig Danmarks præmiere på vores nye flagskib SARGO 45 Explorer. Den første 45’er til Danmark leverer vi allerede i foråret 2023.  

Masser plads i kahytten

På Sargo 45 findes to sociale udeområder, en sofa og siddearrangement på fordækket og en rummelig L-sofa på agterdækket. Et virkelig godt sted, hvor vi kunne nyde en drink efter testen.

Man færdes sikkert rundt om hele bådens walk-around dæk, og med to sidedøre og en agterdør til styrehuset, er indgangen til styrehuset fleksibel og bekvem. 

Inde i styrehuset er der rigelig plads, og fire personer kan sidde ved siden af hinanden under sejlads på de forreste sæder.

Otte-personers dinette

En stor, otte-personers dinette og et funktionelt langsgående pantry, ergonomisk styrestilling med Sargos funktionelle vippe/styrekonsol findes desuden på fartøjet, ligesom komfort og plads ombord optimeres med mulighed for to eller tre kahytter og to separate toiletter med bad.

Til professionelt brug fås Sargo 45 med et stort lastdæk agter og et skræddersyet interiør.

Konklusion: En båd, der holder

Sargo 45 er for den kræsne sejler, der gerne vil sejle hele året. Det er en båd, der har masser af plads, også når man går rundt om den.

Det er en båd, der sejler som en drøm og hvor skroget ikke larmer, når den rammer sø. For skroget er tykt og stærkt. Vægten spiller ikke den store rolle, det handler mere om at skabe noget robust. Bestiller du en nu kan den i øvrigt først leveres i 2026.

Sargo 45
Længde: 14,6 m
Bredde: 4,25 m
Tom vægt: 13 ton
Diesel: 1600-2000 l
Ferskvand: 500 l
Motorer: Volvo Penta Diesel 2x440 - 2x480.
Drev eller IPS
Marchhastighed: Op til 30 knob
Med 2 x Volvo Penta IPS 650 (960HK) med elektronisk styring og joystick er basisprisen 796,023,- € plus moms. I kroner med dagens kurs svarer det til en pris for en standardbåd på 5.930.000 kroner plus moms, eller godt 7,4 mio. kroner inkl. moms. Testbåden lå på 9 mio. kr.
Prisen er ab.værft, Finland
Dansk Importør og forhandler: DBC Marine. Skovshoved Havn 18.
Se www.dbcmarine.dk for mere information.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader