Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Norske Kongsberg Maritime lancerer Direct Trunk Support (DTS) system til ror.
Kort Nyt
Norske Kongsberg Maritime lancerer Direct Trunk Support (DTS) system til ror.

Propel på roret: Norske Kongsberg Maritime lancerer Direct Trunk Support system til ror

Det nye system overfører manøvrekræfterne fra roret gennem indløbskassen og styretøjsdækket direkte ind i skrogstrukturen, hvilket lover forbedret manøvrering, fremdriftsydelse og vægtbesparelser.

 

Af Troels Lykke |

DTS-roret har ingen øvre størrelsesgrænse og fungerer for skibe af enhver størrelse, fra containerskibe til fiskefartøjer, og i ethvert segment, fra flådeskibe til superyachter.

DTS-roret eliminerer de radiale kræfter og bøjningsmomentet, der overføres fra rorbladet til styretøjet. Dette opnås med et forlænget rør integreret i rorstammen. Det betyder, at rorstammen (momentakslen) i DTS-systemet kun overfører moment og aksiale belastninger, fortæller firmaet i en pressemeddelelse.

Mere fleksibilitet i design

Nogle af de vigtigste fordele ved det nye DTS-system kommer i designfasen af ​​et skib. Den forbedrede lastfordeling giver skibsdesigneren mere fleksibilitet i agterskibsdesignet, hvilket muliggør et lavere placeret styretøjsdæk.

Dette giver større lagerkapacitet til ethvert fartøj. DTS-systemet giver også skibsejere mulighed for at vælge mindre styretøj, da DTS-systemet kun overfører momentbelastning.

Forbedringen i lastfordelingen giver mere frihed i rorbladets design. Højere aspektforhold og slankere rordesign, hvilket forbedrer fartøjets generelle ydeevne.

Når det kombineres med KONGSBERGs PROMAS-system, som integrerer propel og ror i et enkelt system for at forbedre hydrodynamisk effektivitet, er potentialet for DTS-teknologi endnu større.

Brændstofsbesparelser

Den nye designfrihed for ror og propeller tilsammen giver mulighed for bemærkelsesværdige forbedringer i fremdriftseffektivitet og brændstofbesparelser.

Indførelsen af ​​DTS-systemet betyder, at der ikke længere er behov for tunge støbte emner, hvilket giver forbedret konkurrenceevne for større ror gennem vægtbesparelser og reduceret leveringstid.

Det opdelte rordesign reducerer også vægten af ​​individuelle komponenter og gør dem mere sikre at håndtere under fremstilling og installation.

"I dag er udskiftning og modernisering af fremdrifts- og manøvreringssystemer nøgledrivere for nybygninger og eftermarkedssalg," siger Andreas Malmkvist, SVP Propeller & Shaftline Systems.

”Fra 2023 vil EEXI og EEDI sætte nye minimumskrav til energieffektiviteten af ​​eksisterende og nye skibe. Skibsejere vil begynde at lede efter nye løsninger for at imødekomme de accelererende regler og forbedre brændstofforbruget og driftsomkostningerne,” tilføjer han.

"For KONGSBERG er DTS en væsentlig mulighed for at dække et større marked og give kunderne en langsigtet løsning til at hjælpe dem med at nå deres mål."

KONGSBERG har leveret over 4000 ror til skibsejere og bygherrer i løbet af de sidste 40 år på tværs af en bred vifte af skibstyper.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader