Gå til hoved-indhold
Test
Farten røg over 41 knob på Aabenraa Fjord med den tjekkede Fjord Express 36, der koster fra 2,3 mio. kroner. Fotos: Troels Lykke

Fjord 36 Express test: Maskulin cabriolet, der kløver bølgerne optimalt

Den seks tons dagsejler skærer bølger, som en kniv i blødt smør, selv med 41 knob, som vi sejlede på Aabenraa Fjord med 700 hk. Den åbne båd var perfekt til denne sommer.

Af Troels Lykke |

Be Unique, står der på siden af den tjekkede playboybåd Fjord 36 Express. Og unik er den i Danmark. I Cannes ville den være en af mange, men herhjemme ses den type både sjældent.

Den åbne båd har passet godt ind i sommeren 2018, hvor der har været over 65 sommerdage.

- Vi vidste jo at det blev godt vejr i denne sommer, derfor tog vi Fjord-agenturet ind, siger Henrik Reese fra Reese Marin og smiler.

Firmaet i Aabenraa har allerede solgt to Fjord 36, en med Volvo Penta indenbordsmotorer og en med to påhængsmotorer. 

Masser af power

Vi prøvede den sidste model. Og det var med masser af power. For med 2 x 350 Mercury Verado-motorer er der garanti for kraftfuld sejlads, selvom Fjord 36 Express vejer seks ton. På syv sekunder planede vi allerede 16 knob. 

De nye Mercury-motorer er virkelig populære i journalist-kredse, fandt vi fornylig ud af i Finland, efter vi testede motorbåde i tre uger i denne sommer. Motorene er blevet virkelig støjsvage, selv under høj fart. 

På denne Fjord 36 Express forplantede motorernes rystelser sig heller ikke i skroget, der ellers blev presset godt af de kraftfulde motorer.

Marchmastigheden ligger på mellem 35 og 37 knob for det tyske kraftværk, men med den fart føler man kun at farten er på 27 knob. Båden og motorerne viser nemlig overlegen overskud, som kørte man i en dyr Audi.

Båden kan da også sejle 45 knob, lover den danske importør Kasper Reese.

Vi fik dog kun farten på lidt over 41 knob, men med det rette trim, kan båden presses op på 45 knob, lover Reese Marin.

Skarpt forskib

Gashåndtaget og rattet kørte ubesværet via hydraulik, var en fornøjelse at arbejde med, ikke noget med det kørte hårdt som med et manuelt gaskabel. 

Båden gik godt gennem de krappe bølger, båden rykkede sig stort set ikke på fjorden, da båden har et temmelig skarpt V-formet forskib, der samtidig skubber bølgerne ud til siden.

Samtidig har Fjord 36 Express et højt fribord, der gør båden relativ tør at sejle i, også i høje bølger er vores gæt, men båden er også sikker for mindre børn, der har svært ved at falde ud af båden af samme årsag.

Samtidig er der en liste i rustfri stå, som man kan holde fast i hele vejen rundt på indersiden af rælingen.

Konklusion: Den sejler som en drøm

Denne 2018-sommer har været fantastisk, og havde man haft en Fjord 36 Express var det blevet sjovere. Båden vil du kunne bade fra, stå på vandski efter eller sejle en uge på ferie med kæresten, i hvert fald i det vejr, der har været.

I bådens eneste køje er der god plads til to voksne og toilettet er er også i anstændig størrelse.

Men det der er bedste komfort på båden er oppe på fordækket eller på det store agterdæk, begge steder er der god, dyb siddekomfort i kraftige hynder. Begge steder kan der skabes solsenge, som der i år har været behov for.

Maskulin og potent

Båden sejler også godt. Man kan sige at Fjord Express 36 er som en åben Targa, da den går fint gennem bølgerne og ingen ting ryster om bord. Båden er med andre ord maskulin og meget potent.

Det er befriende at den slags både også sælges i lille (Jantelovs) Danmark. Der findes heldigvis utraditionelle sejlere, der vil smide små 2,5 mio. kroner, som testbåden koster, fuldt udstyret.

Men prisen afskrækker ikke. Bådtypen er udsolgt et halvt år frem, oplyser Reese Marin.

Her er 2 x 350 HK Mercury Verado-motorer, der er støjsvage og har et højt, smalt look. Båden fås også med 2 x 300 hk, her er topfarten 38 knob, oplyser Reese Marin.

Kasper Reese sidder i det dybe cockpit, der er klædt med Flexiteek. Bemærk den brede walk around, der er rundt om styrepulten. Fremme kan der også skabes en solseng, når bordet, der er i ægte teak, sænkes i niveau. Den høje, tonede vindskærm er tilpas høj og bred til at beskytte fører og co-piloten.

To voksne kan fint sove her uden klaustrofobiske følelser opstår, men båden er primært til weekend- eller dagsejlads.

Der kan åbnes ned til et stuverum blot ved at trykke på en knap i siden, så åbner lemmen automatisk med hydraulik. Med påhængsmotorer i stedet for to indenbords Volvo Penta D3 400 hk, som Fjord 36 også fås med, er der mere plads i cockpittet til sofa-arrangement.

 

Bemærk det V-formede forskrog og kanterne op langs fribordet, der sørger for at bølgerne skubbes væk fra de lodrette fribord. Der var meget styrekontrol, også når vi svingede med 35 knob. Benzinforbruget er ikke noget man taler om, men det gør man heller ikke, når man køber en Ferrari, men med fuld fart kan vi afsløre at benzinforbruget for de to motorer i alt, overstiger 100 liter i timen, men noget mindre, når farten sænkes til 35 knob.

Rat og gashåndtagene sidder praktisk for rorsmanden, der enten kan sidde ned eller stå op. Over førersæddet er placeret en fast biminitop til at skærme for sol og regn.

Båden har flotte linjer og vækker opsigt, når den sejler ind i havnen.

Man er godt beskyttet bare det tonede, høje vindspejl.

En fast biminitop har været vigtig denne sommer. 

Du kan tage et brusebad agter.

Et overskueligt instrumentpanel, hvor der forneden er en bøjle til foden.

Når du står op er der god rygstøtte.

 

Sæderne kan omdannes til en stor solseng.

Når man sejler under syv bruges joystikket. Så kan du sejle sidelæns i havn, eller du kan bruge Skyhook-funktionen, der gør at du kan lægge helt stille og låse din lokation. 

Båden stikker kun 30 centimeter, når motorbenene er løftet ud af vandet. Dermed kan du sejle helt ind til land.

Fjord 36 XPRESS

Længde overalt  11,32 m

Længde             10,78 m

Bredde                3,64 m

Dybgang med motorben oppe 0,3 m

Vægt                     6 ton

Benzintank            780 l

Vandtank               160 l

Holdingtank           60 l

CE-kategori           B-12 (kystnær)

Motor          2 x 350 hk Verado

Design     AllSeas & Fjord

Pris sejlklar                 2,3 mio. kr.

Pris testbåd                 2,498 mio. kr.

Eksempler på ekstraudstyr:

Gaskomfur, vask og køleskab, Flexiteek på dørk, badeplatform, ekstra sofa agter, 9 tommer Raymarine kortplotter og ekkolod, Fusion Audio, varmvandsbeholder bl.a.

Producent  Hanse Yachts, Tyskland

Forhandler Reese Marin A/S, www.reesemarin.dk

Motor
content-loader
content-loader
content-loader