Gå til hoved-indhold
Med fast skrueaksel, køl og rorblad er Marex 373 ACC meget retningsstabil som  også er det perfekte til kanalsejlads. Foto: Troels LykkeTest
Docking-systemet fra Hydra Nautica koster 58.800 kroner, inklusiv montering. Med den kan man stå ude på sidedækket og sejle båden frem og tilbage, helt alene. Video og foto: Troels Lykke
Test
Test
Test

Test: Marex 373 ACC - de gjorde det igen

Marex 373 Aft Cabin Cruiser skiller sig ud i mængden med stor agterkahyt. Samme løft giver kalecher også, når de sættes på få sekunder. Det er Marex helt ene om. Vi var på Aabenraa Fjord.

 

Af Troels Lykke |

Én moderne turbodiesel-motor er nok til at drive den syv tons Marex 373 After Cabin Cruiser (ACC) med 28,8 knob med  maksimal fart. Det sker da også med den store Volvo Penta D6-motor med 435 hestekræfter. De fleste nye både i dag er med drev, men Marex holder i traditionen med fast skrueaksel og ror på Aft Cabin linjen.

Støjisoleringen er i top selv under dørken i alle kahytter er der lydisoleret  så motor- og skruestøj er meget minimal.

Det fik båden lov til at bevise, da  vi strøg af sted på Aabenraa Fjord i et klart novembervejr  hvor vi også fik fint syn for sagen omkring retningsstabilitet. For når vi slap rattet sejlede både lige ud, dette er et yderligere stor puls hvis man også har planer om flodsejlads.

Da vi gassede op for motoren løftede den norske motorbåd stævnen sig meget lidt, så vi havde kun havde en svag fem graders hældning, det hjælper da også at motoren er placeret omtrent midt i båden, noget der giver virkelig god balance. Og det gør udsigten mod vandet fra det velpolstrede førersæde helt fin. Vi kunne altså blot gasse op uden at skulle justere stævnen ned med trimflapsene.

Lidt under 30 sekunder senere sejlede vi topfarten på 28,8 knob, med to mand om bord. Ruftaget var åbent, men vinden strøg hen over mig i cockpittet, da Marex har en spoiler, et vindspejl på ruftaget, så vinden går op over cockpittet.

Kraftige sving, der nu blev meget bløde, selvom vi drejede skarpt, gik fint uden at hækken løftede sig så skruen kaviterede og trak luft ind. Båden smed sig heller ikke ned i svingene, hældningen var svag på under 10 grader. Rattet, der kører via hydraulik, gik let og båden virkede let på manøvre.

To timer til Svendborg

Efter 17 knobs fart kom vi op at plane og ved marchhastigheden 20 knob lå båden fint i vandet og dieselforbruget på en skærm, viste 45 liter i timen.

Det vil sige at man bruger 90 liter, hvis man på to timer sejler til Svendborg fra Aabenraa. Men man kan også sænke farten til ni knob, hvor dieselforbruget kun er 12 liter i timen. Det er faktisk den hastighed, som BådNyts udsendte også let kunne se sig i, med familie og venner om bord, mens autopiloten var slået til nu og da.

Stille, rolig og støjsvag sejlads, men stadig en del hurtigere sejlads, end havde det været med en sejlbåd. Og ifølge importør Henrik Reese fra Reese Marin, så er der flere og flere sejlere, der går over til motorbåde, hvis de er tilstrækkelige åbne og kan give de samme røde kinder, som når man sejler sejlbåd.

- Sejlerne vil have luft og det er der i vores åbne Marex-både, der samtidig kan lukkes til på ingen tid, hvis der kommer en regnbyge, siger Henrik Reese om båden, der har  en relativ skarp stævn og undervandsskrog, som en sejlbåd, noget der bryder bølgerne godt. Samtidig er der et stort overhang fremme på dækket, hvilket gør at bølgerne skubbes ud til siden og ikke ind over cockpittet.

Smart docking-system  

Da vi skulle lægge til kaj gik det lettere med Marex 373 ACC, da vi brugte en ny remotekontrol til at styre båden ind til kaj, mens vi samtidig stod ude på siden, så vi kunne sætte fortøjningerne på i fred og ro.

Systemet, der fjernstyrer båden, hedder Hydra Nautica og er helt nyt til både med kun en motor. Systemet koster 58.800 kroner og er inklusiv montering.  

Er båden med skrueaksel og kun har en motor, kræver det at båden har bov- og agter truster som testbåden havde det. Vi kunne dreje båden om sin egen akse og ved at man har remotekontrollen på sig, kan man reagere hurtigere med en undvigemanøvre, hvis man fx går fremme dækket og pludselig møder en båd i havnen.

Hvis man står inde i kahytten og styrer på rattet, har man tillige et kamera, der filmer agterud, så man lettere kan finde ind mellem pælene, når man ser på den 16 tommer Simrad-kortplotter.

Sidedæk bredt nok

Og da vi gik oppe på dækket, hvor der også er en formsyet solmadras, var der rigelig plads  til fødderne på teakdækket i siderne, mens der er mere plads på dækket fremme.

Sikkerheden er også tilstede med et højt stabilt og kraftigt dimensioneret  søgelænder. Træder man om bord er der fin adgang, da en stålkæde blot fjernes i stævnen.

Ankeret, der sidder nede foran stævnen, og er beskyttet med en stålplade, er let at sænke elektronisk fra førersædet og fjernbetjening.

Agter findes en endnu større solseng på to meters bredde, og det er i materialet Nirox, der vandafvisende Solsengen har tillige en bøjle  med  kraftig teakliste man kan holde i hvis nødvendig. Under den agterste solseng befinder agterkalechen sig, og fjernes hynder ude i siden, kan kalechen vippes op på få sekunder må derefter skal den lynes. 

Indrettet til privatliv

Tilbage i båden er måske en af  bådens største aktiv, nemlig agterkahytten, som Henrik Reese nævner. Her er der rigelig ståhøjde og der kan sove tre personer derinde på to køjer, hermed er privatlivet sikret, hvis man har børn eller et vennepar med om bord på Marex 373 ACC.

Samtidig er der udsigt 180 grader fra langsgående panoramavindue og et nyt stort dobbelt siderude i styrbord side. God detalje. Et stort spejl i agter kahytten er måske lige i overkanten, men det er der råd for. Oppe i salonen får man det bedste sted at være med et langt pantry med en corian-bordplade, der både ser godt ud og er let at vedligeholde. 

I bagbord side er der salonsæder til otte personer, når to barsæder  trækkes ud under bordet. Førersædet er i verdensklasse, man sidder  sikkert og godt i det formsyet sæde og udsynet derfra også optimal.

Smart er det også at der tages brusebad i bagbord side og at toiletrummet  findes  separat overfor. Under cockpittet er et stor køje til en person, eller den nemt kan ændres til et stor stuverum. Owners Cabin  findes helt fremme i båden, som en stor flot lys kahyt med en stor dobbeltkøje med de lux madraser, som man kun kan glæde sig til at ligge i.

I begge sider er der store garderobeskabe. Generelt kan siges at materialer og aptering er udført til højeste karakter til en båd, til små tre millioner kroner sejlklar. Hvor man får høj kvalitet og 37,3 fods sejlerglæde for hele familien. Vi er ikke overrasket, hvis vi ser en lille håndfuld Marex 373 ACC sejle i Danmark i de kommende år. 

Marex 373 Aft Cabin Cruiser

Længde        11,37 m

Bredde3,55 m

Vægt 7,0 ton 

Brændstofkapacitet 650 l

Vandtank        400 l

Holding tank150 l

Dybgang         0,97 m

Batterier                            5 + 1

CE-kategori          B – 8 personer

Maks last         1200 kg

Antal køjer6 stk.

CE-kategori     B-8/C-10

Motor        Volvo Penta D-6, 435 hk

Pris testbåd                  2,95 mio. kr.

Inkl. bl.a.: hæk og bov truster, oliefyr, Simrad 16 tommer kortplotter med log og ekkolod, bakkamera, el-ankerspil, komplet teakdæk, de lux Nirox hynder, køl og frys, radio med Supwoufer,landstrøm med lader, ogelektrisk toilet.

Docking system med fjernbetjening fås som

ekstra udstyr”Hydra Nautica ” til    58.800 kr.

Forhandler i Danmark og Nordtyskland  www.Reesemarin.dk, Aabenraa

Værft www.Marex.no, Vettre, Norge

Michael Hohmann fra Reese Marin ved rattet.

En mellemstor køje og en mindre køje med 1,90 meters ståhøjde, sørger for et suverænt sted at overnatte. Bemærk ny siderude, som også kan åbnes. Under skufferne findes en skoreol.

Badet i i bagbord side har fin udluftning, skabe, separat brus og smagfuld vask og dørk i teak.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader