motorbaadsnyt.dk
01/16/18

Med en 115 hk 4-taktsmotor fra Yamaha er topfarten 38,1 knob. Motoren virker rigeligt stor. Fotos: Troels Lykke

Phoenix 610 i test: Prisbillig RIB - bygget i Kina

Den kinesisk produceret Phoenix 610 er tryg at sejle selv med 30 knob, uden at være kedelig. Prisen er konkurrencedygtig, og kvaliteten holder næsten hele vejen, viste vores test.

Test | 25-12-2017 08:57 | Af  Troels Lykke

På under fem sekunder planede vi med den kinesiske Phoenix 610, da motorbaadsnyt.dk skubbede gashåndtaget frem,så de fire cylindere arbejdede på højtryk på den 115 hk Yamaha-motor.

Og få sekunder senere planede vi 38,1 knob på det flade vand, som gassede vi op for en moderne Skoda. Jeg stod godt beskyttet midt i båden ved den smalle ratkonsol.

På førersædet er der plads til to personer, men kun en bliver dækket af vinden, fra den lidt smalle vindskærm, hvor der er en god stålbøjle omkring, som man kan holde i, når man fx står op og sejler, noget man hele tiden gør.

For førersædet er mere end støtte og ikke et sæde, hvor man ikke sidder, men blot læner sig op ad.  Den smalle vindskærm gør det i stedet nemmere at komme rundt om konsollen.

At den er placeret langt fremme i båden, gør det lettere at sejle båden med en mand om bord, da bådens stævn lettere holdes nede med vægt fremme i båden.

Længere fra land mødte jeg større bølger, hvor glasfiberskroget blev udfordret, men med 22 graders V-bund, fremme i RIB-båden, gik båden fint gennem bølgerne, hvor vandet ikke kom op i båden, men blot blev skubbet ud til siden, da skumsprøjtet ramte  de tykke pontoner i hypolen-neopren, som der er tre års garanti på fra Silver Marine i Kina.

Hurtigere sports-RIB har smallere pontoner, end på testbåden, der egner sig til en familie, der vil sejle tur i båden til vandski eller til at bade fra.

Svingene, med 30 knobs fart, tager Phoenix 610 i stiv arm, uden at skride ud eller få vand ind over og rattet gik let ved hjælp af hydraulik. Et mindre sportsrat kan også købes som ekstraudstyr.

Tryg men ikke kedelig

Båden har heller ikke en tendens til at rulle sidevers, på selv et spejlblankt vand, som det ses på de mere ekstreme RIB-både med en smal bund. Konklusionen på bådens sejlegenskaber er positiv.

Båden er tryg, men ikke kedelig. Det har den newzealandske, erfarne designer Richard Rayne sørget for. Båden anbefales at skulle sejles med en påhængsmotor fra 70 til 150 hk.

Her vil jeg umiddelbart sige, at 115 hk, som vi sejlede med, er passende, hvis man ønsker sportslig sejlads uden for meget larm, for jo mindre motoren er jo, jo flere omdrejninger kræver en lille motor, hvis hastigheden skal holdes.

Den optimale marchfart i forhold til hvor meget benzin, som motoren bruger, ligger på mellem 20 og 21 knob, her bruger motoren 0,79 liter benzin per sømil, mens den stiger til 1,4 liter per sømil med en topfart på 38,1 knob. Selv med en høj topfart larmer den 115 hk Yamaha ikke nævneværdigt, men også larmen er mindre og mere acceptabel ved en lavere marchhastighed.

Tolv siddepladser

Man kan have masser af gæster om bord på båden, der kan laste 1,6 ton. Faktisk er der i alt tolv siddepladser på Phoenix 610, men seks personer om bord vil være langt mere at foretrække, som de optimale på den kinesiske båd, der har vægtet pladsen fremme ekstra højt. Her er der nemlig en polstret plade, hvor man kan slikke sol fra.

Eneste problem er dog, at man ikke ikke lige kan placere den noget klodsede plade andetsteds, hvis man pludselig ikke ønsker at slikke sol fremme i stævnen. Agter er der to gode pladser til gæsterne og bagved dem er der adgang til vandet på det smalle teakdæk, på hver side af motoren.

Under agterbænkene er der mindre stuverum, noget, der også er i ratkonsollen og i bænkene i stævnen. Alt i alt fornemmer man at Silver Marine har taget højde for sejlernes behov for at stuve fendere og andre ting væk.

I bunden af båden er der monteret et smagfuldt teak på agterdækket, hvilket løfter helhedsindtrykket en del. Teakapteringen var dog ikke i den højeste kvalitet, som vi før har set.

Holder udgifterne nede

Phoenix 610 koster 276.000 kroner sejlklar med en 115 hk Yamaha-motor og det er en konkurrencedygtig pris fra Silver Marine, der er blandt de fem førende producenter af RIB-både i verden.

Deres styrke er deres dygtige designer og deres effektive produktionsmetoder og kinesiske lønninger, der gør at båden har en konkurrencedygtig pris. Man har nu i over 20 år produceret RIB-både i fjernøsten og man skal derfor ikke være nervøs for at købe noget skrammel.

For os virkede båden som en robust båd, der ikke virker pralende, men som har det en familie på fire efterspørger, hvis de fx vil tage båden med bag bilen og sejle i Kroatien eller andre steder, for med en RIB-båd har man en stor fleksibilitet, hvis man vil sejle dagture.

PLUS:
Prisbillig
Tryg at sejle
Sjov at sejle

MINUS:
Klodset plade fremme
Smal vindskærm


Phoenix 610
Længde 6,10 m
Bredde  2,5 m
Siddepladser  12 stk.
Maks vægt  1,6 ton
Dørk glasfiber med teak
Motorstørrelse 70 – 150 hk.
Testbåd Yamaha 115 hk
Skrogfarve hvid eller mørkeblå
Topfart testbåd    38,2 knob
Pris med motor 276.000 kr.
Nærmeste forhandler Tønsberg Båt
Tonsbergbat.no
Producent  www.Silvermarine.com, Kina

Ratkonsollen er smal, så man let kan gå rundt om det, men vindskærmen, dækker desværre også kun en person, selvom der er plads til to på førersædet.

Bookmark and Share

FLERE NYHEDER



Få nyheder om motorbåde og deltag i konkurrencerr



MEST SET BÅDE



05/01/18 15:28
07/01/18 20:19
 


Ansv. redaktør
Troels Lykke
troels(at)minbaad.dk
Tlf. +45 21 66 57 37
Skåde Skovvej 13
8270 Højbjerg

Søren Svarre, fotograf
soeren.svarre(at)yr.com
Tlf. 40 25 11 22

Morten Lorenzen, kommentator
ml(at)mconsulting.dk
Tlf. 20 26 01 38

Netannoncer
Kontakt for annoncer på motorbådsnyt.dk

Lennart le Févre
lennart(at)minbaad.dk
Tlf. +45 2860 8087

Annoncering - Klik for priser og placeringer